Direktlänk till inlägg 4 december 2011

Kalle SEJ(gs)CH

Av Marita Laine - 4 december 2011 10:03

Vilken underbar helg jag har haft! Hade anmält min älskade Kalle till räv SM som gick av stapeln i Sikeå Robertsfors kommun, jag har ju bara 10 mil dit så på fredag skulle dom släppa stövarna kl 08:00, jag var där runt 08:00 och vad trevligt de var med alla äldre herrar samt grythundsdomaren Peter Wikström från Piteå. Vi satt och följde alla stövare via en storbilds tv för dom hade på sig Trackers! Helt fantastiskt hur bra man kan följa hundarna med detta säger jag bara....nåja de rapporterades in rävar som gått i gryt så jag och Peter hedde iväg oss för att kolla dessa gryt, väl framme så var de ena tomt och de var ett väldigt litet jordgryt så vi drog vidare till nästa som visade sig ligga högst uppe på ett berg! Bara sätta igång och leta för kordianterna stämde inte riktigt...väl uppe på berget som var då 300 m högt så hittade vi inget, med andan i halsen och ett jäkla flåsande (från mig) så gick vi neråt igen och upp och ner efter bergskanten men inget gryt hittade vi. Tillbaka till Sikeå och konstatera att inga rävar var inne.

Hem och mysa med familjen och surra med gubben lite samt berätta hur jäkla kul de var där så då blev ju han jätte sugen på att följa med på lördagen för att titta och vi hade fått klartecken att vi skulle få skjuta räv om vi sprängde, vi var framme kl 8:30 och satte oss ner med en kopp kaffe för att följa alla stövare, gubben blev lika imponerad av Tracker...  

Sen kom de efterlängtade samtalet att en räv gått under, vi kastar oss i bilen med var sin varmkorv och iväg, spännande spännande.....väl framme så skulle vi få oss genom lite snårskog och Peder hittade till slut grytet som låg vid en bäck, ingången var nere vid vattenkanten, Kalle var inte så jätte intresserad av att måsta blöta ner tassarna....men sökte på i sakta mak, jag tog ett kliv närmare grytet och Kalle följde med och tog ett skutt över bäcken som porlade ganska högt och in i grytet for han, domare Peter stod och lyssnade men vi hörde inget...Peter hoppar över bäcken och sen ger han tecken att Kalle skäller!!!!   Matte blir nervös och jävligt glad!!!

Jag får tecken om att komma över på "rätt" sida om bäcken och tar mig dit och där ser jag nästa grytingång!

Står som ett ljus och lyssnar på en skönsjungande Kalle balle!

Bakom mig och Peder är ytterligare en grytingång.....spännande.....nåja Kalle kommer ut iaf och far över bäcken igen...letar lite och kommer sen och pussar på matte lite och far iväg och kollar den 3 ingången, han far in med halva kroppen och drar ett långt snus...men han backar ut där var de nog tomt!

Kalle far tillbaka till den ingång han kom ut ifårn och livat blir de, räven hade nog tänkt ta till flykt men blir intryck av Kalle, ett väldigt skällande och bökande sker inne i grytet....vi står fortfarande som ljus och fötterna har börjat bli kalla smat fingrarna som var blodröda av kyla och att vi stått still....efter en stund ser vi i öppning 2 ett rävhuvud, räven tittar på Peter och sen på oss...men sitter bara där....sen glor han ner i grytet och han tänker nog....-hmm ska jag ner till den där besten eller ska jag försöka få mig ut? Han bestämmer sig för att komma ut och tar ett hopp men...han kommer inte ut....vi fattar inget....jo nu fattar vi...räven har en tyngd i svansen av en litem Kalle!   Räven försöker få sig loss och Kalle släpper och ut kommer räven som ett skott, far förbi Peter och kastar sig ner i hålet 15 meter bort, Kalle efter...Peter ropar att vi ska stoppa Kalle för han behöver inte in mer då han sprängt räven redan! Sen hade vi ju fått order av markägaren att vi inte skulle få skjuta räven för dom ville ha kvar allt själv för egen jakt....så vi tog fast Kalle och for glada ihågen tillbaka! Mattes stjärna var såååååå taggad!

Väl tillbaka så skriver Peter jaktberättelsen som var så fin!  

Kalle har blivit godkänd!!! GISSA om jag blev glad????? Kastade mig på telefonen och ringde bästaste uppfödaren i världen Anna Wilsson på Kennel www.vitsudden.se !     

Helt underbart, nu skulle bara jaktberättelsen läsas upp och godkännas av andra.....och JO de gick vägen! Kalle ÄR CHAMPION!!!!!!!! Han titulerar sig numera som SEJ(gs)CH Vitsuddens Kalle!  

Helt underbart kan jag säga!!!! Vilken känsla! Sen var de till att sätta sig i bilen med en nybliven champion för att laga god middag...oxfilé och potatisgratäng, beasås och vitlöksbröd! Kalle fick åxå okfilé till middag och de åt han gladerligen upp! Sen inväntade vi Carro och Daniel som var på en tur med våra barn och äntligen fick vi sprätta champagneflaskorna!!!!!!!!!!!!!!!!!! Gott gott och jag drack och drack!!!!

Sen lägga barnen och kvällsrasta alla vovvar och i säng! Oj vad skönt jag har sovit inatt.....underbart!

Här på bild domare Peter Wikström, Vitsudden Kalle och lilla jag!

Summa  sumarum.....helt fantastisk helg!

Idag blir de skyltsöndag här i Bastuträsk med barnen...och glögg mm..gott gott....!

Ha en underbar 2 advent!  

   

 
 
Britt-Inger

Britt-Inger

24 december 2011 10:17

GOOOOOOOOD JUUUUUUUL

http://cabam-cabam.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marita Laine - 16 oktober 2012 14:18

Hade redan skrivit rejält mkt då allt bara försvann, kör en kortare version nu...Tovas dröm har varit att ställa Kalle officiellt och jag passade på att anmäla till Sundsvalls 2 dagars utställning då både terrierklubben och SKK hade samma helg, med o...

Av Marita Laine - 4 juli 2012 11:39

Ja vars nu den skall vara, har inte varit mkt värme här inte och inte har man tid att sitta här och blogga men gör ett litet inlägg i all hast. Oturen verkar följa med oss...Teo bröt ju sin vänstra arm när han föll från köksbänken och blev opererad...

Av Marita Laine - 24 april 2012 09:07


Ja de var ju ett tag sen jag skrev nått, och de har ju hunnit hända lite faktiskt både gott och ont. Jag har ju börja få problem med ryggen min och fick en tid till Umeå för att kolla upp detta och tyvärr har ju min opererande läkare slutat så jag ...

Av Marita Laine - 24 mars 2012 19:28

Ja som rubriken lyder så har denna dag inte varit som jag hade tänkt alls! Började dagen med ett oskyldigt samtal till Carro, efter många samtal till henne (för de bröts hela tiden) så blev de bestämt att vi skulle fara och hälsa på hos Missas uppf...

Av Marita Laine - 27 februari 2012 09:57

Jag jobbade på fredagkväll men var helt däckad då jag kom hem, hade feber så de blev till att stanna hemma på lördagen och försöka kurera sig. Känner mig bättre idag tack och lov och jag hoppas jag har fått gjort bort mitt nu för ett tag framöver. ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok =)

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards