Alla inlägg under maj 2011

Av Marita Laine - 29 maj 2011 10:00

Igårkväll så kom vi hem från Happpis vilket alltid är lika tråkigt...att fara hem alltså..hade gärna stannat några dagar till. Tyvärr blev både Sam-Sam och Teo sjuka, Samantha med 39 graders feber och Teo med en tät näsa och massor med snor. Stackars små...

samantha fick berätta åt Tova att hon ska få följa med till Stockholm på torsdag, dom ska ju på Grönan, Kålmården samt ta båten över till Muminlandet i Finland! Gissa om Tova blev glad????? Hon frågade ju en kväll när vi låg och pratade i sängen om inte vi kunde fara någonstans i sommar och göra nått roligt...jag förklarade att i sommar har vi ju 2 av tikarna som ska ha valpar så vi kan tyvärr inte fara någonstans..Tova blev så klart lessen över detta, så när jag berättade detta till syrrans så hade hon och Micke pratat ihop sig och kommit överrens om att Tova skulle få följa med dom!   Åh vad Tova är glad så nu räknar hon dagar tills hon ska fara...på torsdag ska dom köra ner på natten och fara till Bruno och Tommi....Dom är då alltid så snälla   

Lillebror Teo tror ju så klart att han ska få följa med men vi har förklarat att han inte rymms i bilen så han har tagit eget beslut, de gör inget svarar han för min mamma ska köra mig till Stockholm! ? Haha han e för söt! Vi får se vad vi hittar på med honom men nått skall de ju så klart bli...fast över dagen då Jenny är hemma och kan sköta alla valpar   

Nu är min bil fixad åxå för Micke var så snäll så snäll och bytte då krängningshämmare, bromslangar, spindelled, kamrem och vattenpump så nu fan ska väl bilen gå ett tag tycker jag, ska bara byta tändstift på den åxå så ska den väl rulla ett tag till tycker jag. TUSEN TACK MICKE!!!!!   Du é bäst!

Peder är i skogen och hugger men ska väl komma hem idag...jag ska ju iväg med Kalle och göra ett grytprov....hoppas hoppas han klarar de, annars har vi nästa helg på oss igen om utifall att de inte går....

Igår så var ju bästaste snälla Carro iväg till Piteå för att göra ett öppet spår med Assa bassa och de gick ju galant!!!! Hon är ju för duktig   Assas andra raka 1 så till veckan går hon för chanpionat! 

Carro var ju så snäll och tog med sig Kalle dit åxå för jag hade ju anmält till ett anlag och det hade ju gått bra, han fick GK!   Mattes Kalleballe!   Så nu laddar vi för öppet spår!

Nä fy om man skulle hitta på nått innan man ska iväg.....ha en bra morsdag alla mammor!  

Av Marita Laine - 27 maj 2011 17:02

Är just nu i Happis med Tova och Teo, Jenny stannade hemma då hon skulle vara i skolan men igår så ringde hon med gråten i högsta hugg att hennes vänstra knä hade gått ur led, P var då ute och körde traktorn så jag fick lov att ringa farmor för att söka P, medans syrran kämpade för att ringa P så ringde jag ambulansen och så fick hon åka iväg, allt slutade med att Jenny och P fick tillbringa natten på barn och invänta röngen i morse, sen blev dom hemskickade som vanligt. Nu skall en ny tid fixas till ortopeden och sen får vi se, läkaren som dom hade träffat hade sagt att de kunde vara så här i några år till tills hon har vuxit till sig men va fan säger jag, ska vi måsta ha de så här, Jenny med all smärta varje gång knän och höfter hoppar ur led..ne fy fan säger jag bara! Verkligen inte! Dom kan ju inte hitta nått på flickan mer än kraftigt överrrörlig i sina leder och vad gör man då? 

Haparanda resan är trevlig i vanlig ordning, jag har ju måsta köpa en massa delar till min bil som inte gick genom besiktningen så nu är snart allt gjort för syrans kille Micke har gjort allt jobb, bytt spindel led, krängningshämare, bromsslangar kamrem samt vattenpump. Snart har man en ny bil igen  

Imorrn börjar vi resan hem igen för på söndag är de så grytprov på Kallsing...så de är bara hålla tummar och tår samt alla tassar att han klara de.

Nu vila en liten stund medans barnen leker ute så snällt sen blir de tacos till middag vilket barnen mina kommer att skrika av lycka för de är deras favvo mat!

Ha en underbar lördag för de ska vi ha med god matbastu och kalla Karjala öl!  

Av Marita Laine - 25 maj 2011 21:52

Oj vad man får stressa utimellan men de är bara roliga saker jag håller på med, har ju lagt en del spår åt vovvarna, dom varit jätte duktiga på att spåra både Pacha och Kalle   

Pacha hade ju aldirg varit i sele ens så han var mer vild än tam men när han kände lukten av blod så började han spåra på och jösses vad lilleman var duktig och mäkta stolt då han kom med klöven!   Då hade ju spåret legat 8 timmar + att de hade nu regnat som in i tusan i flera timmar men duktiga vovvar som man har.

Kalle hittade sin klöv åxå, han spårar ju så lugnt och metodiskt att oj oj...lade ut ett spår i går morse som fick ligga tills idag och som de har regnat så måste ju all blod ha regnat bort...lite problem hade killen men skam den som ger sig, han hittade sin klöv och bar den hela vägen till bilen   

Imorrn kommer jag att åka till min älskade syster Sussu och hennes familj, Micke hennes sambo ska ju laga min bil! Tusen tack för de Micke!

sen blir de att stressa hem på lördag för på söndag har Kalle kallsing grytprov....   Ska bli så spännande och jag hoppas verkligen har tar detta så kan vi ägna sommaren till att spåra och sen ut i rävskogen i augusti och göra ett naturprov...tänk så skoj!

Nästa helg har vi grytläger vilket åxå är så himlans roligt, men våran lilla Gullan skall ju ha bebisar den helgen så får väl se om jag får mig dit, annars skulle Carro ta Kalle med sig...om han skall göra nått prov....eller bara träna viltspår.

På lördag när jag kommer från Happis skall jag köra om i Piteå för jag har köpt en valphage där....så man kan ha de små ute senare i sommar då dom blivit tillräckligt stora att kunna vara ute.


Sen kommer de i sommar att komma en till hundras till denna kennel, och jag kan säga att fyyyyy vad glad jag känner mig! Äntligen har jag bestämt mig för jag har nog velat och velat hit och dit....vad vill jag testa....och nu är de som sagt bestämt men skriver inte ut de än här, skall och titta på valparna om ca 2 veckor och då kanske jag tar en bild. Det blir iaf en tik kan jag säga.....och gubben var då inte alls negativ till denna ras så de var ju väldigade skoj de med.   

Nä nu ut och kvällsrasta vovvarna och sen en varmdusch och i säng eller de blir väl att landa på soffan en stund först.


Tjing tjong!

Av Marita Laine - 22 maj 2011 10:44

Ihelgen for jag Carro och Tova till Piteå för de var utställning där, Carro for lite före oss då hon skulle göra prov med Assa på fredagkväll och detta prov gick ju jätte bra Assa klarade de galant! GRATTIS GRATTIS!   

Jag drog upp husvagnen och de gick ju bra tills vi kom fram och en full gubbe skulle försöka dirigera mig rätt, väl där i allt backande så dyker älskade syster upp!   

Hon hade prata med Carro om att överraska mig och de gjorde hon verkligen!! Så himlans kul!! Hon tog över dirigerandet och husvagnen hamnade på plats. Sen lite vin på de och Carro dök upp.

Kvällen fortsatte med mkt skoj och prat i husvagnen.

Så lördagen då, vaknade med ont i skallen..fattar inte VEM som slagit mig i skallen HELA natten! usch vad jobbigt och de var ju vara sätta igång för Pacha skulle ju ut i ringen tidigt som nr 10 så de var bara sätta fart och rasta alla hundar och ta sig till ringen. Jag och Tova drog dit och dom andra stannade i husvagnen...

Pachas kritik: Lycklig glad hund!, med prima uttrycksfullt huvud, korrekt stop, starka tänder, saxbett, prima hals och överlinje, stark benstomme, korrekt ansatt svans, passande sträv päls för åldern, rör sig harmoniskt fritt och fjädrande passande för åldern

Valpkl: 2 med HP

Domare: Bystup Annette

Pacha har ju varit så himlans busig i koppel så jag hade förväntat mig denna herre upppe i luften men killen skötte sig helt kanon och gjorde matte så stolt!


Sen tillbaka till husvagnen och hämta resterande hundar och människor, var ju en bra stunds väntan innan dom skulle i ringen.

Kalle ställdes i Jakt/bruks

Kritik: Utmärkt typ och propotioner, i största laget, flott huvud, utmärkta tänder, bra kropp och överlinje, Välvinklad, utm pararella rörelser med gott driv, bra päls, testiklar Ok, trevligt temperament

Jakt/brukskl: Exellent med Ck

Bhkl: 3 med reserv CERT


Matte är så glad för min prins!   

Ettan ställde jag inte denna dag då hon skyggade och hade svansen mellan benen och tyckte ALLT var läskigt, lilla gumman min! Hon får mogna till sig lite så ska de nog släppa för henne och massor med träning.

Idag ska vi till konstgrytet och träna Ettan, Nisse och Kalle    De är ju så skoj!

Nisse ställde jag åxå åt Jonas och Camilla, han fick bra kritik och Very Good   

Väl hemma så var farfar snäll och tog hem Teo från Gunnel och sen hade vi myskväll och så lockade en varm dusch och sängen....kan säga att jag var JÄTTE trött!

Nä nu göra nå vettigt ha en bra söndag alla goa vänner!

Av Marita Laine - 20 maj 2011 12:40

Igår var vi på grytträning då Kalle förra gången inte ville hoppa ner från hyllan men igår gjorde han allt som han skulle, är bara rädd att killen blir för vass för han är verkligen på då han är nere i grytet men han är otroligt duktig på att spontanbryta! Lilla gubben min han är mattes stora KÄRLEK!   

 

Här skäller han som bara den!!

Sen fick man belöning.....

   

Kul tyckte Kalle...lilla Pacha var åxå med och testa gå i gångarna....han tyckte de var lite läskigt men han backa då ut från ena gången och de var en förträngning där åxå och de klarade han av   

   

Idag skall vi dra upp till Piteå och sova i husvagnen, Teo skall vara hos snälla faster Gunnel i natt och Tova kommer följa mej, Jenny stannar hemma och sköter om Pirayan Maya så hon får sova själv en natt.

Imorrn e de då utställning och jag ska ställa Kalle, Pacha, Nisse och Ettan..ska bli intressant se vad Ettan säger om bordet då hon förra helgen var väldigt skygg för de. Jag ska ju dra upp husvagnen och de lär bli intressant för så mkt har jag inte kört...men de ska nog gå bara bra.

Carro skall göra prov på grå i kväll samt på söndag så de ska bli intressant se hur de går, nog för jag tror hon klarar de galant!   

Även Gullan var med igår och fick slita i skinn vilket alltid är så himlans skoj.

 

Sigrid gjorde bra ifrån sig med och skällde som den, samt tog alla gångar vilket är kanon, snart blir de nog karaktär för henne och de kom hon klara fint! Kanske hon gör ett anlag grythelgen!

Nä nu åter till att fixa iordning allt som skall göras men jag önskar alla en trevlig helg!



Av Marita Laine - 16 maj 2011 20:48

Idag när jag vaknade var det ju massor av regn, kära gubben hade ju varit snäll och rastat alla hundar då jag klev upp vilket va ju jätte snällt så jag hade kunna ligga kvar i sängen men hade inte ro, hade ju planera in så mkt idag men nästan inget blev gjort, jo jag vek tvätt och sen har jag ringtränat lilla Pacha som är mer i luften än på marken men han tog sig mot slutet, fattade lixom galoppen lilleman. Han är ju som så söt för när man tar fram utställningskopplet så blir han ju MASSOR glad! Oj vad han hoppar och studsar och tycker ju att de är ju så himlans roligt, och matte vill ju nått annat, man riktigt ser hur han funderar vad jag vill..och när han då skärper till sig och står så fint så åker ju svansen ner...koncentrationen med att stå är ju på max och då glömmer man lilla svansen...   

Kalle har ju nu kommit på att han har en fjälla, oj vad ivrig han är men tycärr e de ju försent för herrn´n... så det piper lite nu och då från honom och ett och annat svätt hittar man ju efter honom då han dragit fram och markerat, sen är Pacha där och kollar läget och hur än man varit duktig på att torka så nog känner dom. Har ju börjat med ättika vilket är då de bästa medlet mot sanering av hundkiss...

Veckan som jag inte hade ås mkt på är snart fullbokad, det blir mera ringträning för Pacha, sen har jag utvecklingsamtal på skolan om Tova, grytträning med Kalle och Pacha ska få springa i gångarna hade jag tänkt, sen trimma upp 3 hundar inför kommadne utställlning på lördag samt att jag ska testa lite spårning med Kalle någon kväll...och sen behöver jag baka!   man har ju aldrig nått hemma och de vore ju gott!

Nä nu ska jag dricka lite kaffe och sen blir de trim av piiiiip Kalle!

Ha en trevlig kväll!

Av Marita Laine - 14 maj 2011 11:19

Oj oj vad denna vecka har varit stressig för mig, i tisdags var jag till sjukgymansten och fick mig ytterligare 2 nya övningar som jag ska göra. Vi pratade en del om min svullnad som kommer då jag tränar och detta verkar vara en blödning får höften och upkommer då jag har tagit i för mkt om jag tex har städat lite hemma och sen gör min övning så blir detta för mkt för ryggen och det är klart dessa muskler har jag ju inte kunna använda på flera år då jag har haft sån smärta så de är klart de kommer ta tid att bygga upp dom åxå. Jag får verkligen ha tålamod kan jag säga och det är en inre strid jag har varje dag för jag vill så otroligt mkt men kan inte göra allt ÄN....   men den tiden kommer och jag längtar, en annan grej som jag har märkt efter OP är att jag är på ett mkt bättre humör känner mig inte alls så irriterad på saker och ting nu som då vilket är skönt för min kära familj som har fått stå ut med mig som har varit en riktig HÄXA!!


Sen har ju Maya gått i löp och tanken var at använda Kalle MEN lilla Kalle var inte alls intresserad av Maya trots att det började vara dygn 13 på hennes löp så struntade han i henne totalt, visade inget intresse alls så jag fick ta till plan B, det blev min egenuppfödda Neil armstrong alias Nisse som bästa Camilla och Jonas köpt av mig    Han och Maya hann inte ens innanför dörren så satt dom fast och en hängning var ett faktum, likaså dagen därpå så gick de väldigt fort då dom satt fast så idag skall jag åka dit igen få se vad Maya säger om hon är villig eller om det gått om hon är ju nu på dygn 15 i löpet.


Annars då, Peder är i skogen och hugger det är ju huggartider, Jenny hamnade på akuten igrå igen då hennes höft gick ur led så hon fick åka ambulans in och hennes far mötte upp henne där då jag var hemma med 2 sovande barn och ingen barnvakt. Dom fick intubera och söva ner Jenny pga smärtan ´hon hade och hamnade på IVA, på eftermiddagen så fick jag då barnvakt till Tova av min allra bästa vän Monica   som tog Tova och hon fick sova där, farmor tog Teo och dom for till skogen för att hälsa på Peder. När jag så anlände till IVA så mötte jag Jennys vän Josse som var på väg hem och i rummet satt Lars och väntade på avlösning. Dom röntgade och gjorde ett ultraljud på höften men inget hittades och Jenny hade ont. De är så himlans konstigt allt detta och man blir ju så frustrerad då man inte vet vad hon lider av flickan..det blir så jobbigt både för henne och familjen för hon törs ju snart inte göra nått.

Eva Lindström har ju tagit med sig min Ettan till Överkalix för att visa henne där vilket jag är ENORMT tacksam över, otroligt snäll människa!! TACK TACK Eva!   

Nåja detta var en snabbis från lilla mig, imorrn skall jag med Kalle till kosntgrytet och testa honom för den 29 ska jag nog göra GAS prov nr 2 på honom, mattes hjärta!   Ha en fortsatt trevlig helg alla!

Av Marita Laine - 1 maj 2011 11:15

Igår firade vi valborg i Bastuträsk och det var väldigt trevligt, många människor dök upp vilket var väldigt roligt. Vi sålde fika och sjöng samt en tipsrunda var åxå uppsatt som många gick. Sen tände vi eld på brasan som var rester av våran så fina grillkåta som tyvärr brann upp...   



 



         

De flög iväg en del i luften men ingen eldsvåda dök upp någon annanstans än där de skulle brinna tack och lov.

Barnen jittade även en död uggla efter skoterspåret och undran är ju vad de är för en uggla?

 

Teo jobbade på som bara den att kasta snö mot elden så det inte skulle ticka iväg och han var trött efter denna kväll kan jag lova


 

Tova hade gjort sig fin dagen till ära...


 

Sambon stod eldvakt och många fler med han....


 


Jag och omnica stod och värmde oss vid elden..varmt och skönt var det för trots de fina vädret så var de ju lite småkallt att stå och sälja fika...


 

Så ett stort TACK till alla som var dit och jobbade med oss samt till alla som var dit och köpte fika samt tittade på elden!

Under helgen har jag städat bilen samt rubbat lacken och tvättat den, dammsugit och torkat fönster och polerat så nu är min fina V70 så vacker!! Glänser uta bara den!

Nästa helg så börjar grytträningen om så på söndag kanske man far till konstgrytet och testar..beror på...för Maya har gått i löpen så hon skall nu paras med Kalle...mina finaste små   

Så då får man börja räkna ner..Gullan är ju parad men inget syns än iaf så vi får väl ann se om det blir bäbisar där...i så fall blir det första veckan i juni.

Pacha växer så de knakar, han är slapp både här och där, hoppas det stabiliserar upp sig för lilla gubben som i detta nu inte är så himlans vacker, däremot har ju Kalle och Pacha inte börjat gilla varann alls på Pacha börjar vara i den åldern då de luktar lite herre om honom...så dom slåss....

Nä nu ska jag duscha och sen ska Tova till kompis...ha en underbar 1 maj alla goa vänner  därute!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok =)

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards